Vanliga frågor

Fråga: När kan jag borra i lägenheten? Svar: Mindre renoveringar (det man gör själv korta stunder) Kan ske mellan dessa tider: Må-Fr   08:00-19:00 Lö-Sö    10:00-16:00 Stora renoveringar(ljudintensiva) Kan ske mellan dessa tider: Må-Fr   08:00-17:00 Lö-Sö Ej tillåtet Ska du renovera, kontakta dina närmaste grannar, samt sätt upp en lapp vid anslagstavlan i entrén, och i hissen. Tystnad för nattvila ska råda mellan: Sö-To   22:00 – 07:00 och Fr-Lö   23:00 – 09:00 Några exempel på saker som bör ske före kl. 22.00: Dammsugning, Tvätta i sin tvättmaskin. Hög volym på TV eller musikanläggning. Flytta möbler.

Fråga: Jag behöver en ny nyckel till min ytterdörr, hur får jag det? Svar: Kontakta nyckelansvarig på nycklar@rafsan3.se

Fråga: Vad ska jag göra om jag tror vi har vägglöss? Svar: Kontakta styrelsen snarast. Styrelsen tar kontakt med föreningens försäkringsbolag.

Fråga: Jag har stopp i avloppet. Vad ska jag göra? Svar: Kontakta styrelsen. Är det ett stopp i lägenheten kan du få betala för spolning själv.

Fråga: Vi ska byta fläkt. Är husets ventilation sammankopplad med en köksfläktslösning? Svar: Det som gäller för köksfläkt är att man kan ha en passiv köksfläktskåpa, dvs utan elektrisk fläkt och koppla in den mot ventilationssystemet. Den använder då draget i ventilationssystemet. Alternativt kan man installera en kolfilterfläkt men den får inte kopplas direkt till ventilationen utan ska ha utblåset i rummet, sen kan det vara nära ventilationsmynningen, men som sagt inte ihopkopplat.

Fråga: Är det svårt att få tillstånd av styrelsen för renovering? Svar: Vi brukar alltid hitta en lösning när det finns önskemål om ändring av planlösning. Dock ställer vi krav på ett utlåtande av en sakkunnig (t.ex. en konstruktör när det gäller ingrepp i stomme, eller en behörig VVS:are när det gäller ändringar som kan påverka husets system för ventilation eller vatten/avlopp).

Fråga: Vad gäller för bredband? Svar: Föreningen har ett gruppavtal med Stockholms Stadsnät, där bredbandet ingår i hyran. För att nyttja detta behöver du själv koppla in en router i uttaget i hallen. Självklart går det bra att köpa bredband parallellt om man så önskar. Huset är anslutet till Tele2 (tidigare ComHem) där det går att streama tv-utbudet via appen Tele2 Play utan extra kostnad. Uttag finns normalt i vardagsrummet eller hallen.

Fråga: Jag har upptäckt en vattenskada i mitt kök, vad ska jag göra? Svar: Anmäl till ditt eget försäkringsbolag, begär fuktmätning av golv/vägg. Meddela styrelsen som kontaktar föreningens försäkringsbolag.

Fråga: Varför finns det två lägenhetsnummer, ett med 3 siffror och ett helt annat med fyra siffor? Svar: Lägenhetsnummer med tre siffror är ett sk. objektsnr (dvs man kan betala avgift för flera objekt ex. lgh, garage) och det med fyra siffror är det nummer som gäller för Skatteverket, avtal etc.

Fråga: Vårt lås till ytterdörren är trasigt. Vem tar hand om dörrarna i huset? Svar: Om det gäller din egen ytterdörr, är det lägenhetsinnehavarens ansvar.

Fråga: Får man sätta upp partytält på gården? Svar: Ja, föreningen har tält att låna ut. Det rymmer ca 30 personer , tar lång tid att sätta upp .Fungerar annars bra att ställa bord på gräsmattan i skuggan av träden. Kontakta styrelsen om du vill låna tältet.